Czym jest sesja użytkownika w Google Analytics?

Sesja jest serią działań użytkownika na Twojej stronie.

Przypuśćmy, że użytkownik wchodzi na stronę główną, przechodzi przez dodatkową podstronę i ogląda umieszczony na niej film, a na koniec wypełnia formularz kontaktowy. Następnie opuszcza stronę, ale wraca na nią po jakimś czasie.

W zależności od tego, kiedy następowały kolejne działania i jakie były źródła odwiedzin strony, Google Analytics mógłby z powyższej sytuacji zliczyć od jednej do nawet sześciu sesji!

W tym inauguracyjnym artykule na naszym blogu odkryjemy przed Tobą, jak Google Analytics zlicza sesje. Pod koniec artykułu pokażemy, jak samodzielnie skonfigurować reguły zliczania sesji w Google Analytics.

Nowy dzień – nowa sesja

Google Analytics “zeruje” wszystkie sesje o północy. Zatem nawet jeśli użytkownik wykonał wszystkie aktywności w oknie czasowym 4 lub 5 minut, te działania, które były wykonane na Twojej stronie po północy, będą zaliczone do następnej sesji.

30 minut bezczynności – nowa sesja

Google Analytics “zamyka” sesję po 30 minutach bezczynności użytkownika. Ten okres nazywa się “limitem czasu sesji”. System zaliczy daną serię działań użytkownika do jednej sesji tylko i wyłącznie wtedy, gdy pomiędzy żadnymi z następujących po sobie działań nie upłynęło więcej niż 30 minut.

Kontynuując powyższy przykład, jeśli pomiędzy momentem włączenia przez użytkownika filmu na Twojej stronie, a wypełnieniem formularza kontaktowego minęło więcej niż 30 minut, to Google Analytics zliczy dwie sesje. Druga sesja zostanie “otwarta” wypełnieniem formularza kontaktowego. Jeśli po wypełnieniu formularza użytkownik opuści Twoją stronę, ale wróci na nią przed upływem 30 minut, wizyta powrotna będzie zaliczona do tej samej sesji. Technicznie ujmując, Google Analytics przedłuży po prostu czas trwania tej sesji o kolejne 30 minut od momentu ponownego wejścia na stronę przez użytkownika.

W naszym przykładzie, Google Analytics mógłby zliczyć nawet 5 sesji, jeśli użytkownik wykonywałby każde kolejne działanie po upływie 30 minut.

Nowe źródło – nowa sesja

Wejście na stronę z kampanii marketingowej otagowanej automatycznie lub manualnie (przez tagi UTM), witryn odsyłających (np. Facebook) lub wyszukiwarki (np. Google) otwiera nową sesję. W naszym przykładzie, jeśli ostatnie działanie w serii – tzn. powrót użytkownika na stronę, odbyłoby się z wejścia bezpośredniego (np. poprzez ponownie otwarcie ostatnio odwiedzanych stron bezpośrednio z przeglądarki), Google Analytics nie otworzyłby nowej sesji. Jednak w każdym innym wypadku już tak.

“Mam 500 sesji dziennie – co to oznacza?”

Zacznijmy od tego, czego to nie oznacza. Nie oznacza to, że na Twojej stronie było 500 unikalnych użytkowników. Nie oznacza to również, że użytkownicy odwiedzili 500 stron.

Przyjmij po prostu, że na Twojej stronie użytkownicy zrobili coś 500 razy w seriach działań bez przerw dłuższych niż 30 minut. Pamiętaj, że niektóre serie mogły składać się tylko z jednego działania, a inne z 50.

Zbuduj sobie definicję sesji

Możesz dokonać zmian w ustawieniach Google Analytics tak, aby przybliżyć sposób zliczania sesji do specyfiki Twojego biznesu.

Strefa czasowa zgodna z geografią użytkowników

Po pierwsze, możesz zmienić strefę czasową, aby lepiej raportować faktyczny dobowy ruch na stronie. Jeśli prowadzisz firmę w Polsce, ale z Twojej usługi lub produktu korzystają w szczególności osoby z USA, wtedy najlepiej zmienić strefę czasową w raportach Google Analytics na “amerykańską” (nie ma oczywiście jednej strefy amerykańskiej – wybór najlepszej pozostawiamy Tobie). Jeśli pozostawisz raportowanie zgodnie z strefą czasową GMT+1, zliczanie sesji będzie zerowane w środku dnia pracy Amerykanów. Nie jest to żaden krytyczny błąd, ale z pewnością pewien nieporządek.

Czas trwania sesji

Po drugie, możesz zmienić limit czasu sesji (domyślnie 30 minut), o którym była mowa wcześniej. Sesja może od trwać 1 minuty do 4 godzin. Zmianę ustawień sesji możesz łatwo dokonać w zakładce “Ustawienia sesji” (Session settings):

Jak wybrać dobry limit czasu sesji (session timeout)? Zapytaj swoich użytkowników, ile czasu spędzają na Twojej stronie. Za limit czasu sesji wybierz wartość środkową pozyskanego zbioru odpowiedzi użytkowników lub po prostu taką, która pojawia się najczęściej w odpowiedziach (statystycy nazywają takie wartości odpowiednio medianą i modą).

Jeśli chcesz uzyskać odpowiedź szybciej, możesz włączyć raport czasu sesji w Google Analytics i sugerować się wartością średnią (metryka średnia długość sesji). Pamiętaj jednak, że średnią długość sesji mogą zaburzać bardzo długie lub bardzo krótkie sesje.

O wydłużenie limitu czasu sesji powinny pokusić się osoby zarządzające stronami z dużą ilością wysokiej jakości treści (np. blogi, magazyny) i narzędziami typu SaaS B2B. Warto o tym pomyśleć także na stronach zawierających bardzo długie landing page.

Wykluczanie witryn odsyłających

Po trzecie, możesz wykluczyć odesłania z wybranych witryn. Sklepy e-commerce często mają problem z odesłaniami ze stron potwierdzenia płatności, które z definicji rozpoczynają nowe sesje. Może to utrudniać dotarcie do faktycznych źródeł konwersji. W takim wypadku należy dodać domeny odsyłające bramek płatności do wykluczeń tak, aby Analytics nie otwierał dla nich nowych sesji (tak jak poniżej). Dzięki temu zwiększysz jakość danych. 

Do dyskusji: czy warto modyfikować domyślne wartości limitu czasu sesji?

Podziel się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami w komentarzach!

Jeśli chcesz otrzymywać ciekawe treści związane z marketingiem napędzanym danymi 1-2 razy w tygodniu, zapisz się do naszej listy mailingowej.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *